Wiem, wiem. Boisz się popełniać błędy. Nie bój się. Błędy się opłacają. Człowieku, kiedy byłem młodszy, rzucałem moją ignorancję ludziom w twarz. Tłukli mnie bez litości. Ale z czasem, gdy doszedłem już do czterdziestki, mój tępy instrument stał się wyostrzoną szpadą. Jeśli będziesz ukrywał swą ignorancję, nikt cię nie uderzy i nigdy niczego się nie nauczysz.
Ray Bradbury

niedziela, 30 października 2016

Pisarzem, czy nie pisarzem



Po pierwsze: jak widać, nadszedł czas NaNo. Pisać, nie pisać, pisać, nie pisać, no i piszę „Przygody niewiarygodnej Pike”. Inaczej niż trzy i pół roku temu, zamierzam zrobić to porządnie. Z głową i odrobiną planu. Ale przede wszystkim zamierzam się dobrze bawić, bo ostatnie stresy (niekoniecznie związane z pisaniem) sporo radości z pisania ze mnie wyssały. Tak więc – raczej nie spodziewajcie się wielkiej listopadowej aktywności w tym miejscu.

Po drugie: opowiadanie „Wow!”, czyli kosmosy w wersji Siem, zajęło trzecie miejsce w konkursie „Ten pierwszy raz” wydawnictwa Genius Creations. Trzecie miejsce przy nadesłanych dziewięćdziesięciu tekstach. Będzie w antologii pokonkursowej. Przy okazji dodam, że będzie tam razem z tekstem Fryy, która zajęła miejsce drugie! Jesteśmy wielkie, Fraa! Znów to zrobiłyśmy! (KONKRETNIE TO

Po trzecie: prace nad „Niezatapialną” trwają. Redakcja za mną, w poniedziałek dostałam plik po korekcie. Mówi się o okładce i opisie na nią. Czasem wciąż nie wierzę, że to się dzieje. Trochę jak sen albo zwyczajna niemożliwość, a jednak wszystko wskazuje na to, że się dzieje. Zwłaszcza to:

Okładka robocza do "Niezatapialnej" 
autor: Paweł Dobkowski - źródło


A teraz po ostatnie (tak naprawdę będące sednem tego wpisu): od jakiegoś czasu czuję potrzebę wytłumaczenia się z faktu, iż ośmieliłam się na fejsbukowym fanpejdżu określić siebie mianem pisarza. Wielu zapewne uzna, że tytuł ten zagarnęłam bezpodstawnie i na wyrost, że gdzie mi tam do pisarza. Czy ktoś mnie zna? Czy coś wydałam? Czy zarabiam pisaniem? Skromności trochę, dziewczyno! Wyobraźnia podpowiada mi takie właśnie różne reakcje, a pamięć pokazuje wpis Ani Kańtoch na jej blogu Czym się różni pisarz. I tak, czuję się zawstydzona. 

A jednocześnie wiem doskonale kim jest dla mnie pisarz, znam swoją definicję i to nią się kierowałam przy wyborze. Pisarz to człowiek, który pisze i chce być czytany. Który poświęca czas i energię, nie tylko na tworzenie ale i na dążenie do tego, by jego twórczość trafiła do odbiorców. Samo „pisarz” tak naprawdę znaczy niewiele. Można bowiem być znanym pisarzem, poczytnym pisarzem, popularnym pisarzem, kupowanym pisarzem, wydawanym pisarzem, a nawet wielkim pisarzem. Zawodowym pisarzem albo pisarzem amatorem. Ale można też być pisarzem początkującym, pisarzem nieznanym, pisarzem czekającym na debiut, pisarzem aspirującym, a nawet pisarzem odbijającym się od drzwi wydawnictw, pisarzem, którego moment jeszcze nie przyszedł. Zupełnie inną sprawą jest bycie dobrym albo złym pisarzem. To już powiedzą czytelnicy i krytycy. Kiedyś, w przyszłości, gdy to, co pisarz napisał, w jakiś sposób do nich trafi. 

Nie założyłabym fanpejdża, gdybym nie miała w perspektywie wydania książki. Dość naturalnie, jak myślę, nie czułam takiej potrzeby. Ale kiedy okazało się, że dostałam swoją szansę od wydawnictwa Genius Creations, postanowiłam to zrobić. I wtedy facebook postawił mnie przed wyborem: pisarz czy autor, droga Siem? I pomyślałam, że autor to bardzo pojemne pojęcie, które w żadnym razie nie objaśnia od razu o jakie autorstwo chodzi. Mogę wszak być autorem obrazu, rzeźby, a także planu zagospodarowania przestrzennego mojej działki lub programu terapeutycznego, dla któregoś z moich byłych podopiecznych. A słowo „pisarz” mówi wprost, że fanpejdż należy do człowieka, który pisze. I tym właśnie dla siebie jestem – człowiekiem, który pisze i który, ze względu na pisanie, wprowadził w swoje życie parę istotnych zmian, a kiedy patrzy w przyszłość, widzi siebie jako człowieka piszącego. To chcę robić. I już. A jakie będą efekty, to się zobaczy.

2 komentarze:

  1. Bardzo zacna notka <3 Podoba mi się ta definicja pisarza.
    I TAK! ZNOWU TO ZROBIŁYŚMY! <3 c[__]!! :D

    OdpowiedzUsuń